De Blauwe Envelop: De Schrik Van Elke Ondernemer

30 NOVEMBER 2022

De Blauwe Envelop: De Schrik Van Elke Ondernemer

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

‘Daar lag ‘ie dan…’ De schrik van elke ondernemer. De blauwe envelop van de belastingdienst. Van afstand duidelijk zichtbaar, wachtend om opgeraapt te worden. Het liefst blijf ik ervan af… Laat ik ‘m liggen – uit het zicht – of gooi ik ‘m ongeopend weg. Maar dat is niet slim. En wat blijkt: niks aan de hand. Een schriftelijke bevestiging van mijn eerder online ingevulde omzetbelasting.

De blauwe envelop is denk ik wel het bekendste poststuk van Nederland en is, zelfs met de toenemende digitalisering, eigenlijk niet meer weg te denken. Sinds de middeleeuwen betalen we in Nederland al belasting. En ook ik – net als iedereen – vind het niet leuk om te doen.

In het Romeinse rijk gaat dit nog verder terug. Daar betaalden alle niet-Romeinse burgers voor de grond waarop ze leefden werkten. Rond het jaar nul liet keizer Augustus een bevolkingsregister aanleggen om zodoende nóg efficiënter belasting te kunnen heffen.

In de Middeleeuwen was Nederland opgedeeld in graafschappen en wanneer de koning geld nodig had klopte hij bij de graven aan. In het begin gebeurde dit sporadisch, maar geleidelijk werd dit een vaste last.

Vanaf de twaalfde eeuw groeide de Nederlandse dorpen uit tot steden en in die steden werd belasting geheven onder de inwoners. Het duurde ook niet lang voordat er belastingen werden doorberekend op goederen zoals bier, zout en graan. Iedereen was afhankelijk van deze levensmiddelen, waardoor de steden een zekere manier van inkomsten hadden ontwikkeld. Zelfs het gebruik van openbare plekken als een markt of een brug werd belast.

In de eeuwen die volgden zou het systeem nog vele keren worden aangepast. Onder andere door ontwikkelingen, maar ook andere leiders die tijdelijk over ons land hebben geregeerd – denk aan Spanje, Habsburg en Napoleon.

De eerste blauwe envelop werd in 1915 verstuurd naar alle belastingplichtigen. Op het biljet stond dat iedereen bij de start van het nieuwe belastingjaar de bestaande en de te verwachten inkomsten moest doorgeven.

De blauwe envelop viel zo op in de post dat reclamebureaus er ook gebruik van gingen maken. Zij wilden ook opvallen en ervoor zorgen dat hun post sneller geopend zou worden. Maar in 1993 werd dit verboden en kreeg de belastingdienst het alleenrecht op de blauwe kleur.

De blauwe envelop is, zoals dat met een mooi Engels woord heet, een Destinctive Brand Asset. Dit houdt in dat het een opvallend element is aan een merk. Een element dat jouw merk uniek maakt en dat bepaalde associaties oproept.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

Elk sterk merk heeft een aantal van deze Brand Assets en ze doen er alles aan om door middel van deze assets op te vallen en de juiste associaties en gevoelens bij hun ideale klanten op te roepen.

Deze assets kunnen van alles zijn. Je kent er waarschijnlijk wel een aantal. Denk bijvoorbeeld aan de vorm van het Coca-Cola flesje, het geluidje van Intel Inside, het patroon van Burberry, de cartoonstijl reclames van Red Bull. Zelfs wanneer het merk wordt weggelaten, weet je nog steeds van wie het afkomstig is. En niet alleen dat, er kan ook een boodschap in zitten of een bepaald gevoel oproepen.

Net als dat ik weet dat die ene blauwe envelop in de stapel post van de belastingdienst is, zorgen deze assets ervoor dat het merk opvalt in hun omgeving en herkend worden door hun ideale klanten. Het hebben van zo’n asset op zich is dus niet goed genoeg. De asset moet ook iets overbrengen. Iets waar jouw merk voor staat, een krachtige boodschap die jouw doelgroep aanzet tot actie.

Welke onderscheidende assets bezit jouw merk?
En welke boodschap brengen ze jouw ideale klanten?
Of schort het er op dit moment nog aan?

Dan loop je veel potentiële klanten mis…

Hoeveel potentiële klanten heb jij al (onbedoeld) laten lopen? Klanten waar je concurrent nu erg blij mee is! Plan dan nu een gratis 30-Minuten Merkpotentie Sessie™ en ontdek wat jij concreet kan doen om deze klanten voor je te winnen.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN