De Mobiele Telefoon: Een Verarming Of Verrijking?

25 JANUARI 2023

De Mobiele Telefoon: Een Verarming Of Verrijking?

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Nee

‘Heeft u een mobiele telefoon?’ Het is de eerste vraag van de interviewer aan een willekeurige voorbijganger. ‘Nee, nee’ antwoordt hij kort.
– ‘Waarom niet?’

‘Nou dat heb ik niet nodig want ehh, ik word toch niet gebeld ofzo.’

Misschien ken je de beelden wel waarbij een aantal mensen worden gevraagd of ze een mobiele telefoon hebben en vooral ook waarom wel/niet. Het filmpje werd in de jaren 90 opgenomen en het was duidelijk te merken dat mensen er geen hadden – of dat ze de noodzaak er niet van inzagen om er een aan te schaffen.

‘Ik zie daar het nu niet van in’ vertelt de man. ‘Ik heb een gewone telefoon, waarom moet ik een mobiel hebben?’ De een na de ander legt precies uit waarom hij of zij er geen nodig heeft. ‘Als ik ergens strand is er in de buurt vast wel ergens een praatpaal of een boerderij met een boer met een mobiele telefoon.’

In het filmpje van de KPN, waarin ze fragmenten van dit filmpje hebben gebruikt voor een reclamespotje, zegt een student dat hij een antwoordapparaat heeft en dat dat voldoende is. Vervolgens fast forward van 1998 naar 2013 en zien we deze zelfde student met een glimlach zijn mobiele telefoon voor de camera houden. Ze staan op dezelfde plek als 15 jaar eerder.

Er wordt hem gevraagd of hij ook 4G heeft. ‘Nee, ik heb geen 4G’ antwoord hij. Niet nodig. En vervolgens is te zien hoe een reeks andere mensen op ongeveer dezelfde manier antwoord geeft. ‘Niet nodig’, ‘Ik kijk thuis wel op mijn mail’.

Of toch wel

Het is leuk om die oude fragmenten terug te kijken en de link te kunnen leggen tussen de mensen uit de jaren 90, die allen zeiden geen behoefte te hebben aan een telefoon en er later wel een hadden, en de mensen in 2013 niet geen 4G wilden, maar waarvan we nu weten dat ze het ook hebben (of inmiddels alweer hebben gehad).

Ik kan me nog herinneren dat mijn vader vroeger zijn eerste telefoon kreeg. Het was een Swing 200, gekregen van mijn moeder voor zijn verjaardag. We zaten in de auto op weg naar mijn oma en het ongeloof dat ik had toen ik ‘m voor het eerst in mijn handen had… Wat een uitvinding.

De vraag rijst wel of we het vroeger nu allemaal fout hadden en er de mogelijkheden niet van inzagen of dat we er oprecht geen interesse in hadden, maar het toch een soort van ‘opgedrongen’ is. Als ik om me heen kijk zie ik dat we meer verbonden dan ooit zijn met onze mobiel. We kunnen er tegenwoordig ook dingen mee waarvan 90% dat slechts tien jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden.

Wegen al deze voordelen op tegen de nadelen? Ik merk namelijk ook dat veel mensen de telefoon niet meer gebruiken, de telefoon gebruikt hen. Ze zijn er verslaafd aan. Het is niet meer slechts een middel waardoor je beter bereikbaar bent. Het is zoveel meer dan dat. Zo heb je gelijktijdig de informatie van het hele internet in je zak, maar richten we ons des te meer op plat vermaak. Hebben we meer mogelijkheden om met elkaar te verbinden, maar voelen we ons meer alleen. Zorgt de supercomputer ervoor dat we sneller kunnen werken dan ooit, maar gooien we meer en meer tijd weg aan het gebruik ervan.

Als we alles bij elkaar optellen, is deze ontwikkeling dan iets positiefs of negatiefs?

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

Voordelen en nadelen

Zo heb je altijd een camera bij de hand om de mooie momenten vast te leggen, maar zorgen filters ervoor dat we minder genieten van wie we zijn. Het leven kunnen we vastleggen, maar slechts de mooie kanten worden belicht. Het lijkt of we onszelf verliezen door een perfect online profiel te willen creëren die ons beter voordoet dan we in werkelijkheid zijn. Maar als we dat niet doen dan voelen we ons weer slechter, omdat we merken dat anderen het wel doen.

Als observeerder sta je meer in contact met jezelf, maar als je anderen in hun ‘gelukkige’ leven ziet komt dit des te harder binnen, want ons leven voelt niet zoals we dat zien bij een ander.
En ondanks dat we weten dat het bij de ander niet zo is voelen we ons wel genoodzaakt om met het circus mee te doen en om anderen te laten zien dat wij ook zo’n ogenschijnlijk perfect leven leiden.

Op elk moment van de dag zitten er duizenden verleidingen in onze broekzak. Slechts met een swipe kunnen we ons overgeven aan de grootst mogelijke zonden. We staan minder met onszelf in contact, vullen ons leven in om onze digitale versie er zo goed mogelijk uit te laten zien, verschralen het contact met onze dierbaren en gooien onnodig veel tijd weg door urenlang op het scherm te turen.

Dat zijn de kosten. Uiteraard zijn er ook veel baten, maar ik vraag me af of deze hiertegen opwegen. Misschien hadden we het in de jaren 90 wel bij het juiste eind en was het een overbodige luxe. Misschien is de ontwikkeling van de telefoon slechts een proces dat nog gaande is naar een gedroomd eindresultaat waarbij we achteraf kunnen zeggen dat het het echt allemaal waard is geweest. Persoonlijk betwijfel ik het, maar ik sluit niets uit.

Om afsluitend toch nog een link te leggen met mijn professie: Mocht de telefoon, als veroveraar van ons leven, nu daadwerkelijk ons zijn opgedrongen. In hoeverre worden er ons nu nog door bedrijven meer dingen opgedrongen waar we officieel niets aan hebben, maar wel kopen?

Iets om over na te denken.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN