De Winkel Op De Hoek Van De Straat

20 DECEMBER 2022

De Winkel Op De Hoek Van De Straat

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Jan opende in 1963 de deuren van zijn bakkerij. Vol trots en onder het toeziend oog van de hele buurt knipte hij het rode lint door en verwelkomde meteen zijn eerste officiële klant – de buurvrouw nog wel! ‘Een halfje tijger wit alsjeblieft. Oh en doe ook maar wat van die volkoren puntjes.’ zei ze opgetogen.

Al snel liep het storm. Woord over de winkel, zo lekker dicht in de buurt, verspreidde als een lopend vuurtje door de omliggende wijken en al snel kon Jan het niet meer alleen af. Maar met de versterking van zijn vrouw had hij al snel weer alles onder controle.

Concurrentie had hij nauwelijks. Al hoorde hij wel dat de bakkerij verderop in het dorp ‘wel erg lekkere slagroompuntjes kon maken’. Zodoende was iemand weleens bereid de lange tocht te maken voor die lekkernij en liep hij daardoor zo nu en dan een klant mis. Maar verder eigenlijk niet. Het aanbod was niet heel groot, maar daarnaast maakte hij ook gewoon heerlijke broden.

Hoe anders is dat vandaag de dag. Het aantal bakkerijen in een dorp is soms wel verviervoudigd. Daarnaast bezorgen bakkers in omliggende plaatsen ook nog bij je thuis, is hun aanbod flink uitgebreid en kun je alles handig via de website bekijken.

Dan heb je ook nog de supermarkten die een eigen broodafdeling hebben en proberen grote online bedrijven als picnic zich ook nog in de strijd te mengen.

Heb je een ander bedrijf dan een bakkerij – bijvoorbeeld een zaak voor sportkleding – dan heb je ook nog te duchten met grote internationale merken als Nike en Adidas die uit zijn op jouw klanten. Verkoop je een dienst, dan kan letterlijk een tiener uit India je concurrent zijn.

Hoe is het voor een klein bedrijf nog mogelijk om succesvol te ondernemen? Om jaar op jaar winstgevend te zijn. Om op te vallen in de markt én steeds weer nieuwe klanten aan te trekken. Het lijkt onmogelijk.

Elk jaar worden duizenden bedrijven gestart. Duizenden enthousiaste ondernemers die hun ambities waar willen maken. Die een aanbod hebben waarin zij geloven en die een bepaalde doelgroep willen helpen om hun leven beter te maken.

Helaas wijzen statistieken uit dat de dromen van verreweg het overgrote deel van deze ondernemers nooit behaald zal worden. Alhoewel er veel redenen kunnen zijn waarom ze de 5 jaar niet eens halen is er voornamelijk één grote reden: ze weten niet hoe ze een succesvol bedrijf opzetten.

En dat is geen verwijt. De markt is vandaag de dag complexer dan ooit. Daar waar de één kansen ziet, wordt de ander overspoelt door complexe opties waar hij of zij geen kaas van heeft gegeten. En het is makkelijk om overal maar een expert voor in te huren, maar het beschikbare budget is ook maar zo groot. ‘Wat zijn de juiste keuzes?’

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

En niet alleen starters hebben met dit probleem te kampen. Veel bedrijven die al jaren bestaan ervaren hetzelfde. Ze weten wel klanten binnen te halen, maar écht succesvol zijn ze nooit. De markt is verzadigd en concurrenten zijn actief op zoek naar jouw klanten.

Maar hoe kan het dan dat een bedrijf als Harley Davidson deze problemen niet kent? Ook zij bevinden zich in een markt die zo goed als vol is. Hoeveel bedrijven bestaan er niet die motoren produceren en verkopen? En toch hebben ze een grote groep trouwe fans die hen nooit zal verlaten. Die hen trouw blijven zelfs als een concurrent met een betere, snellere en goedkoper type op de markt zal komen. Dat zet je toch te denken… Wat schuilt er achter hun succes?

Het grote geheim is eigenlijk heel simpel – maar toch eigenlijk ook heel complex. Harley verkoopt namelijk geen product, ze verkopen een verhaal. Ze verkopen geen motoren, ze verkopen vrijheid. En daarin zijn ze de enige in de industrie.

Wanneer mensen koste wat het kost een Harley Davidson willen is dat omdat ze de vrijheid willen ervaren waar het merk centraal om staat. De reden dat Harley Davidson is opgericht, de reden waarom ze mensen helpen is om dat authentieke gevoel van vrijheid over te dragen. Om te ontsnappen aan het dagelijks leven. Om autonoom te zijn en de wereld aan je voeten te hebben.

Dat klinkt al anders dan het verkopen van motoren. Het ideaal hebben ze vervolgens door hun hele merkervaring verweven. Let maar eens goed op de manier waarop ze adverteren. De koppen die gebruikt worden, de foto’s over een groot leeg landschap, enzovoort.

Walter Landor, de wereldberoemde merkbouwer zei eens: ‘Producten worden gemaakt in de fabriek. Merken worden gecreëerd in de gedachten.’ En daarmee raakt hij de kern. Het grote verschil is dat 90% van alle ondernemers een bedrijf heeft en slechts 10% heeft een merk.

Ben je benieuwd wat een merk voor jouw onderneming kan doen? Plan dan nu een gratis Merkpotentie Sessie™ (t.w.v. €150) en ontdek jouw weg naar een succesvolle toekomst.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN