Dit Is De Stille Kracht Achter Jouw Succes

7 DECEMBER 2022

Dit Is De Stille Kracht Achter Jouw Succes

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Bijna iedereen kent Aletta Jacobs wel. Één van de grootste voorvechters voor de rechten van vrouwen in ons land – en met succes. Maar ken je ook Anna Pauw-van Ruytenburch?

Op 15 mei 2023 is het 375 jaar geleden dat de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden vrede sloot met Spanje. In het jaar 1648 werd in Münster het gelijknamige Verdrag getekend. Dit verdrag zorgde ervoor dat zowel de Tachtigjarige Oorlog als de Dertigjarige Oorlog ten einde kwamen.

Een ongelofelijk grote gebeurtenis in de geschiedenis van ons land dus. En tijdens deze gebeurtenis is waar Anna Pauw-van Ruytenburch zich liet gelden. Anna was de echtgenote van toponderhandelaar Adriaan Pauw en speelde achter de schermen een immens grote rol bij de totstandkoming van de Vrede van Münster.

Zonder haar inspanningen had de oorlog waarschijnlijk nog langer voortgeduurd. Maar ook de Dertigjarige Oorlog – de oorlog tussen Katholieken en Protestanten – had nog vele doden gekend eer deze strijd uiteindelijk beslecht zou worden.

De vrede die in 1648 werd getekend was niet even een document dat werd opgesteld. Twee jaar lang waren onderhandelaars bezig om tot de juiste overeenkomst te komen, en al twee jaar lang kwamen ze er eigenlijk niet uit.

De ambassadeur van Portugal bood de Nederlandse afgevaardigde Adriaan Pauw – man van Anna Pauw – een astronomisch bedrag om ervoor te zorgen dat de vredesonderhandelingen zouden mislukken. Anna overtuigde haar man uiteindelijk om deze omkoping van, omgerekend naar vandaag, vele miljoenen euro’s niet te aanvaarden en er alles aan te doen om te vrede te bewerkstelligen.

Mede door haar toedoen kon er dus niet veel later daadwerkelijk vrede worden getekend. Door die vrede was Nederland officieel ontdaan van het Spaanse juk en mede met de oprichting van de eerste Beurs ter wereld, ging voor de Republiek een eeuw van ongekende welvaart in.

Als ondernemers kan de verleiding groot zijn om je ook volledig op inkomsten te richten. Velen zijn je voorgegaan en hebben hun idealen verlaten in ruil voor meer omzet. Sommigen gingen zelfs zo veer door hun doelgroep glashard voor te liegen om hun geld afhandig te maken.

Maar geld is niet de enige motivator. Het kan ook zijn dat een onderneming niet echt van de grond wil komen of al enige tijd een slechtere periode ervaart. De eigenaar denkt dat het aan allerlei factoren ligt die buiten zijn of haar macht om liggen.

‘Er zijn te veel concurrenten’‘Ik heb maar zo’n klein budget, terwijl bedrijf X het tienvoudige heeft.’
‘De markt is te complex geworden.’
‘Als mensen eens wisten hoe geweldig mijn product was, dan zouden ze het wel kopen.’
‘Mijn doelgroep is te klein, ik moet een nog groter publiek aantrekken.’

Een aantal voorbeelden van opwerpingen die ik regelmatig tegenkom. En ik wil niet zeggen dat dit geen oprechte problemen zijn. Sommigen behoren ook tot de grootste uitdagingen van vandaag.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

Het probleem is vaak dat ondernemers zodra ze klanten hebben ontvangen de focus direct verleggen op het vinden van nieuwe klanten. De klant is binnen en is dus tevreden. Ik heb hem of haar kunnen helpen en ga nu mijn energie stoppen in hetzelfde te doen voor nieuwe klanten.

Probeer daarin een balans te vinden. Net als Anna Pauw fluisteren jouw huidige klanten je in wat ze wel en niet fijn vinden. Wanneer je in contact staat met je huidige klanten – met je doelgroep die zich wel verbonden met je voelt – kun je datgeen wat al bewezen aanslaat gebruiken om vergelijkbare klanten binnen te halen.

Op deze manier hoef je niks van je unieke identiteit los te laten wanneer je op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Je verliest daarin namelijk een deel van je identiteit. Het deel wat er juist voor zorgde dat je huidige klanten voor jou kozen.

Wanneer je iedereen probeert aan te spreken in de hoop dat er een willekeurig aantal overtuigd zal raken, zal je uiteindelijk niemand aanspreken. Leuk dat je een groter bereik hebt, maar wanneer het bereik ervoor zorgt dat je niet of nauwelijks opgemerkt wordt, dan doet het er uiteindelijk niet toe.

Het is juist belangrijk om niet voor het ‘makkelijke geld’ te willen gaan, maar jezelf te onderscheiden van je concurrenten door specifiek voor een kleine groep relevant te zijn. En ja, dan zal je voor een groot deel van een bredere doelgroep dat niet zijn, maar dat wordt je sowieso niet als je iedereen probeert aan te spreken.

Wanneer je écht relevant bent voor een kleine doelgroep, zullen deze potentiele klanten je ook niet meer vergelijken met je concurrenten die hen niet op die manier aanspreken. Luister dus, net als Adriaan Pauw naar de personen die het meest belangrijk voor je zijn, dan volgt de rest vanzelf.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN