Dit Is Waarom Je In 2022 Nauwelijks Klanten Kreeg

4 JANUARI 2023

Dit Is Waarom Je In 2022 Nauwelijks Klanten Kreeg

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Hoeveel geld heb jij het afgelopen jaar gedoneerd? ‘Een gekke vraag’ hoor ik je zeggen – en je hoeft er natuurlijk geen antwoord op te geven –, maar wel een zeer relevante vraag voor elke ondernemer die afgelopen jaar niet zijn of haar omzetdoelen heeft behaald.

‘Maar wat hebben goede doelen dan te maken met mijn onderneming?’ Goed dat je het vraagt. Onderzoek uit 2019 toonde aan dat de gemiddelde volwassen Nederlander zo’n €200 doneerde aan een goed doel. Als je daar commercieel naar kijkt zou je kunnen zeggen dat ze voor €200 iets hebben gekocht, maar er niets voor hebben teruggekregen.

Normaal gesproken lopen we naar de winkel en geven geld in ruil voor iets wat we nodig hebben of graag willen hebben. Denk aan het kopen van boodschappen bij de Albert Heijn, een geurtje bij de ICI Paris, sportschoenen bij de Actiesport. Of een dienst zoals het laten repareren van de wasmachine, de onderhoudskosten van je website of de bezorgkosten van iets wat je hebt besteld.

Je koopt iets en je krijgt er iets voor terug. Maar hoe zit dat dan bij een goed doel? Daar kopen we iets en krijgen er niet direct iets voor terug. Best gek.

Ik denk dat je wel aanvoelt dat er een wezenlijk verschil is tussen commerciële bedrijven en goede doelen organisaties. Ze voelen ook anders. De nadruk bij de een ligt bij winstbelang, terwijl het bij de ander een maatschappelijk doel treft. Ze lijken dus mijlenver uit elkaar te liggen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de idealen van de vier onderstaande goede doelen organisaties:

KWF
We bevorderen dat alle vormen van kanker beter behandelbaar zijn. We zetten ons in voor een betere kwaliteit van leven voor (ex) kankerpatiënten én hun naasten. We doen er alles aan om te zorgen dat kankerpatiënten ook in hun laatste levensfase worden omringd met goede zorg.

UNICEF
We voeden, beschermen en scholen elk jaar miljoenen kinderen. Voor, tijdens en na een humanitaire ramp bieden we noodhulp, en we blijven zolang dat nodig is. Aan de frontlinies en achter de schermen, om levensreddende hulp en hoop te bieden aan kinderen en hun families.

Save the Children
We richten ons op twee hoofdtaken: het redden van levens en het redden van de dromen en de toekomst van kinderen. Medische zorg, goede voeding en voorlichting redden levens. Leren lezen en schrijven, maar ook leren over kinderrechten, beroepsmogelijkheden, vrede en veiligheid bieden kansen op een betere toekomst.

WWF
We gaan onze wereld 'Nature Positive' maken. Van natuurverlies naar natuurwinst, zo snel mogelijk. Zo blijft de aarde leefbaar voor iedereen. Het kán, als we er samen voor kiezen.


Als je deze idealen zo leest is het ineens een stuk begrijpelijker waarom mensen geld doneren aan een van deze (of een van de vele andere) organisaties. Het lijkt alsof je iets ‘koopt’ en er niets voor terugkrijgt, maar het tegenovergestelde is waar. Je krijgt er ontzettend veel voor terug!

Jij als donateur bent persoonlijk verantwoordelijk voor een deel van de impact die de organisatie levert in het leven van mensen. Ja, ik weet ook dat veel mensen ook sceptisch zijn als het gaat om de manier waarop met financiële middelen wordt omgegaan en hoeveel van dat geld niet op de juiste plekken aankomt. Maar ik wil nu voornamelijk focussen op de kracht van het ideaal.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

We zien vandaag de dag dat er een verandering aan het plaatsvinden is in de markt. Consumenten zijn steeds minder op zoek naar gewone producten of diensten en steeds meer naar een diepgang.

Het is dezelfde diepgang die je bij een goed doel vindt en waarom je vrijwillig, zonder er iets voor terug te verwachten, een donatie geeft. Het geeft je voldoening. Je geeft je geld uit aan iets anders dan aan jezelf.

Hetzelfde principe zien we ook wanneer je een cadeautje koopt voor je moeder bijvoorbeeld. Het lijkt alsof je jouw geld uitgeeft en er niets voor terugkrijgt (het cadeautje is immers voor je moeder), maar het tegenovergestelde is waar.

Je krijgt er ontzettend veel voor terug. De reactie op je cadeau, de waarde die het toevoegt in het leven van je moeder, de hulp die het haar biedt. Iets geven geeft een ontzettend goed gevoel.

Om terug te komen op de commerciële bedrijven. We zien de laatste jaren dat er bedrijven zijn die de identiteit van een goed doel hebben geadopteerd. Ze blijven commercieel en hebben dus een winstbelang, maar dit staat niet op de eerste plaats. Ze zijn opgericht om zowel een goed product of dienst op de markt te brengen als ook om een bepaalde maatschappelijke waarde te bieden – dóór dat product.

Een sterk merk beschikt dus over een ideaal die op concurrerende voet staat met een goed doel. Het aankopen van het product of de dienst is dan het middel waarmee je als consument het bedrijf ‘steunt’ in hun missie om dit ideaal te verwezenlijken. En écht sterke merken nemen hun klanten daarin stap voor stap mee. Ze laten hen in hun merkverhaal duiken en een onderdeel zijn van de impact die ze teweeg proberen te brengen.

Uiteraard wil dit niet zeggen dat je met een slecht product op de markt kan komen. Een deel van de koopoverweging blijft ook bestaan uit de concrete behoefte die de consument heeft – het probleem wat hij of zij wil oplossen. Maar je concurreert als bedrijf nu niet meer met andere bedrijven die een vergelijkbaar aanbod hebben. Zelfs wanneer een concurrent een beter aanbod heeft blijven klanten je trouw. Je onderneming staat namelijk voor zoveel meer dan alleen de kwaliteit van je aanbod.

Kijk bijvoorbeeld naar Apple. Je hebt de rijen mensen vast wel gezien. Mensen die een avond van tevoren al voor de Apple Stores in de rij staan te wachten tot de volgende ochtend. Om maar als eerste de nieuwe iPhone te kunnen bemachtigen. En dat terwijl er weken ervoor al een betere telefoon op de markt was verschenen – een die sneller én goedkoper was. Maar daar gaat het dan niet meer om. Deze klanten willen onderdeel zijn van een beweging, een beweging die hen meeneemt in een verhaal – en daar kan geen concurrent tegenop.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN