Dit Is Waarom Je Zo Weinig Trouwe Klanten Hebt

15 FEBRUARI 2023

Dit Is Waarom Je Zo Weinig Trouwe Klanten Hebt

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Merkambassadeur

Welke ondernemer wil ze nou niet? Merkambassadeurs. De trouwste, meest loyale fans van je onderneming. Mensen die je waarschijnlijk altijd trouw blijven en actief in hun directe omgeving het goede woord over je verspreiden.

Mond-tot-mond is de meest effectieve manier is potentiële klanten om te zetten naar betalende klanten. En dat is waar de merkambassadeurs hun echte waarde laten zien. Hun enthousiasme, hun overtuiging van je onderneming, de goede woorden die ze uit zichzelf met anderen in hun omgeving delen. Het is ontzettend krachtig.

Of je nu honderd jaar geleden ondernemer was of dat vandaag bent, dit principe blijft essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. Er mogen dan duizend en een dingen veranderd zijn in de afgelopen eeuw, de merkambassadeur blijft daarin hetzelfde. Hooguit de manier waarop ze het goede woord over je onderneming verspreiden is daarin veranderd. Ze hebben namelijk een veel groter platform gekregen.

Schaduwzijde

Daarmee stippen we meteen de schaduwzijde aan. Aangezien elke klant in deze tijd zoveel ‘macht’ heeft gekregen, is het nog veel belangrijker geworden om een uitstekende merkervaring te bieden. Wanneer je niet aan verwachtingen voldoet, kan dit grote gevolgen hebben voor je bedrijf.

En ik snap je dilemma, want hoe kan je nu verantwoordelijk zijn voor de verwachting van elk persoon? Iedereen denkt anders, iedereen heeft andere verwachten en ervaringen. Maar toch is dit te sturen. Het grote gevaar is dat een negatieve mond-tot-mond veel verder doordringt dan een positieve.

Is het niet omgedraaid?

We gaan er voor het gemak altijd van uit dat een merkambassadeur een klant van het bedrijf is. Zoals ik in het eerste deel van deze blog al zei is het iemand die zo enthousiast is dat deze het met groot enthousiasme aan iedereen in zijn omgeving deelt.

Maar is dat wel echt zo?

Is het eigenlijk niet andersom? In plaats van dat bedrijven het goede woord van mensen nodig hebben, hebben mensen veel meer het goede woord van bedrijven nodig. ‘Dat klinkt gek’ hoor ik je denken. Maar dit principe ligt aan de basis van een goede mond-tot-mond reclame.

Als je het namelijk omdraait is het niet puur het bedrijf dat op zoek is naar mensen die enthousiast over hen zijn, het zijn mensen die op zoek zijn naar bedrijven die enthousiast over hen zijn.

Wanneer je onderneming een sterk merk is, dan sta je voor zoveel meer dan voor je aanbod. Het is je doelgroep die juist op zoek is naar meer dan je aanbod. Dit doen ze omdat het aanbod zelf niet genoeg is om je trouw te zijn. Er moet iets meer zijn.

Tuurlijk, het kan zijn dat klanten iets bij je kopen puur omdat ze het nodig hebben, maar ze zullen dan nooit je merkambassadeur zijn. In plaats van dat klanten lyrisch over je zijn willen klanten eigenlijk dat het bedrijf als het ware lyrisch over hen is.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

Dit kan alleen als het bedrijf ergens voor staat. Een groter ideaal nastreeft of een bepaald imago heeft. De klant koopt dan het product om onderdeel te zijn van dat ideaal of dat imago. Denk bijvoorbeeld aan de sporters die koste wat het kost een Nikeschoen willen hebben. Het gaat het niet puur om de schoen zelf, want deze is kwalitatief niet veel beter dan de rest – maar kost wel veel meer.

Waarom is die klant bereid er zoveel voor neer te leggen? Omdat het merk de ambassadeur is van de klant (het is dus omgedraaid). Het merk heeft een ideaal, een imago waar de klant zich mee identificeert, maar hij of zij wil dit ook uitdragen.

Het merk vertelt als het ware wie die persoon is. De koper ontleent een deel van zijn of haar identiteit aan je merk en wil door het dragen ervan aan zijn of haar omgeving laten zien dat ze voor dezelfde dingen staan als waar het merk voor staat. Op die manier kopen ze niet slechts een schoen meer, maar een identiteit.

Iedereen neemt een unieke plek in in de maatschappij en diep van binnen willen we niets liever dan ons zo goed mogelijk uitdorsen. We staan voor bepaalde dingen, we hebben bepaalde ambities of idealen, we dromen van grote dingen, zijn bezig deze te verwezenlijken en willen niets liever dan dit deel van onze persoonlijkheid aan de buitenwereld laten zien.

Maar wie praat nu zo over zichzelf? Niemand. Dus wat we doen is: we kopen de producten of diensten van de bedrijven die voor dit ideaal, dit imago staan. Deze bedrijven staan ook op die manier bekend in de markt, dus wanneer we die producten dragen worden we op die manier door onze omgeving (h)erkent. Daarnaast geeft het ons een platform om onderdeel van te zijn. Om verder te worden geholpen in onze weg naar de gedroomde uitkomst.

Een merkambassadeur is dus niet wat de meeste mensen denken: een trouwe, enthousiaste fan die het goede woord over je bedrijf verspreid. Het is zoveel meer. Het is ook jouw merk die het goede woord over je klant verspreid.

Dit is het diepste principe van branding en waarom branding zo ongelofelijk krachtig is. Het is dit principe die van Nike een miljardenbedrijf heeft gemaakt en het is dit principe dat ervoor zorgt dat je je ideale klanten écht aanspreekt en je al je concurrenten buitenspel zet en opvalt in de markt.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN