Dit Is Waarom Jouw Bedrijf Een Duif Nodig Heeft

28 DECEMBER 2022

Dit Is Waarom Jouw Bedrijf Een Duif Nodig Heeft

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Een regen aan bommen viel op de ingesloten Divisie van de 77e Infanterie. Een salvo aan geweerschoten en kanonslagen ging onophoudelijk door. Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog lag het slagveld van Verdun bezaaid met vele duizenden gevallen soldaten.

Majoor Whittlesey was met zijn Divisie volledig ingesloten. De vijand naderde en er was geen mogelijkheid nog te ontkomen. Ze werden op hun plek gehouden door een constante vuuraanval en leken hulpeloos verloren. De 77e Infanterie werd ook wel “Het Verloren Bataljon” genoemd – 194 soldaten gedoemd tot een noodvallig lot.

Maar toen was daar Char Ami. Een dappere held die het lot van het volledige bataljon wist af te wenden. Maar wie was Char Ami? Een grote, gespierde soldaat, gehard door de oorlog die eigenhandig het tij wist te keren? Nee. Het was een duif.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden vele duizenden postduiven ingezet om cruciale berichten door te sturen. 95% van alle uitgezonden duiven kwam aan op de plaats van bestemming. En onze held werd door Majoor Whittlesey op pad gestuurd met het bericht waarin de noodlottige situatie omschreven stond.

Deze duif droeg het lot van het hele bataljon. Met hoge snelheid vloog hij richting het Amerikaanse hoofdkwartier in Frankrijk. Maar de Franse troepen kregen hem in het vizier. ‘Vuur!’ werd er geschreeuwd. Het overgrote deel van de kogels miste haar doel, maar helaas troffen er twee wel doel… Één in zijn borst en één in het pootje waaraan het kokertje met het bericht van de Majoor bevestigd was…

Ondanks zijn verwondingen wist de duif toch nog net zijn eindbestemming te halen. Zwaargewond vloog hij de basis binnen. Het kokertje bungelde letterlijk nog een draadje…

Een paar uur later arriveerden de Amerikaanse troepenmacht in Verdun en wisten het 77e Bataljon te bevrijden. Cher Ami was de grote held en heeft eigenhandig 194 mensenlevens gered. Na de oorlog werd hij naar New York gebracht en daar een officiële onderscheiding: Het Oorlogskruis met Palmen.

Cher Ami was niet de enige duif die de afloop van een veldslag heeft doen veranderen. Door de jaren heen hebben vele soldaten hun leven te danken aan de heldhaftige duiven. Na de oorlog is er in Brussel zelfs een standbeeld geplaatst ter ere van de heldenduiven van de Eerste Wereldoorlog. Het standbeeld staat er vandaag de dag nog steeds.

Als ondernemer proberen we ook zo goed mogelijk de noodoproepen van onze ideale klanten op te vangen. Het probleem is dat de duiven niet automatisch naar jouw onderneming vliegen. Je concurrenten proberen minstens net zo hard om ze aan te trekken – en slagen er geregeld in…

Sinds een aantal jaar plaatsen ondernemers daarom hun eigen ‘duiven’ in de hoop dat ze hun ideale klanten kunnen verleiden om de ‘noodkreet’ die ze doen via hun duif te doen. ‘Waar heb je het over?’ hoor ik je denken.

De grote uitdaging van vandaag is dat, ondanks dat je doelgroep grote problemen kan ervaren, ze niet automatisch bij jou uitkomen. In het midden van de vorige eeuw was de concurrenten veel minder intensief, aanbod kwam niet van alle kanten en vaak kwamen ze automatisch bij jouw winkel uit.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

Hoe anders is dat vandaag. Concurrentie komt overal vandaan. Zelfs wanneer jouw onderneming in staat is om deze potentiele klant het beste te kunnen helpen, wil dat niet zeggen dat ze ook altijd bij jou uitkomen. Vaker niet dan wel durf ik wel te zeggen.

Daarom zie ik vooral in de laatste jaren dat ondernemers zelf hun eigen duif uitzetten. Deze duif helpt deze potentiele klant en is getraind om naar hun bedrijf te vliegen. Deze digitale duiven ben je zelf ook regelmatig tegengekomen. Ik heb het over het aanbieden van iets van waarde – vaak in de vorm van een gratis E-book, pdf of video.

Deze potentiele klant wordt daarin aangesproken in zijn of haar probleem. De digitale duif laat het bedrijf weten dat er een klant is die met een probleem zit en plaatst deze bijvoorbeeld in de e-maillijst van het bedrijf. Op deze manier richt je de aandacht van deze klant op jouw onderneming.

Maar, dat wil niet zeggen dat je deze klant ook automatisch binnenhaalt! Zeker niet. Deze bedrijven kunnen dan wel hun marketing op orde hebben, maar hoe zit het met hun branding?

Marketing zorgt voor aandacht (bijvoorbeeld het downloaden van een gratis e-book), maar branding zorgt voor vertrouwen (het proces vanaf het moment dat deze klant voor het eerst van je hoort tot het moment dat hij bij je koopt en je zelfs trouw blijft).

Misschien heb je wel een (of meerdere) digitale postduiven uitstaan. En komen daar zo nu en dan ook wel klanten uit. Maar als je eerlijk naar de statistieken kijkt had je eigenlijk op meer gehoopt. Veel van deze potentiele klanten hebben wel gebruik gemaakt van je duif, maar er volgt te vaak geen actie om te kopen.

Dan is de kans groot dat je jouw branding niet op orde hebt – waardoor je deze potentiële klanten direct naar je concurrent stuurt (en jij omzet misloopt) …

Wil je jouw omzet vergroten door deze ideale klanten te behouden? Plan daarom nu jouw gratis 30-Minuten Merkpotentie Sessie™

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN