Een Brug Te Ver

11 JANUARI 2023

Een Brug Te Ver

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

De geschiedenis van spreekwoorden en gezegden gaat vele honderden jaren terug. In die afgelopen eeuwen hebben we veel kennis opgedaan, hebben we van de nodige fouten geleerd en hebben grote wijsheden doorgegeven via spreekwoorden en gezegden. Je zou kunnen zeggen dat er, om er maar een bekend spreekwoord bij te halen, ‘niets nieuws meer is onder de zon’, en dat we er onderhand wel genoeg hebben.

Maar het tegendeel is waar. Ook in de moderne jaren blijven we nieuwe spreuken vinden om waardevolle informatie door te geven. Zo ontstond in de jaren 50 van de twintigste eeuw het bekende gezegde ‘Een brug te ver’. Deze term vond haar oorsprong in De Tweede Wereldoorlog, maar werd pas in de jaren 70 populair.

Toen de geallieerden op D-Day in Normandië aan land kwamen, wilden ze zo snel mogelijk richting Duitsland. Overtuigd dat ze de oorlog zouden winnen, zochten ze naar de beste route naar succes. De meest voor de hand liggende optie was om de Duitse verdedigingslinies te doorbreken, maar deze werden uitstekend verdedigd.

Tevens lagen deze in heuvelachtige streken langs de Rijn en waren dus moeilijk te doorbreken. En dus werd er een alternatief plan bedacht. Een ambitieus plan genaamd Operatie Market Garden. Het doel was om via Nederland naar Duitsland te trekken, daar de grens over te gaan en op die manier de oorlog te winnen.

Deze Operatie hield in dat ze acht bruggen moesten veroveren om zo de weg naar de Duitse grens veilig te stellen. Dit was juist belangrijk, omdat er grote aantallen tanks meegingen, die daardoor ongehinderd voort konden rijden. Tenminste, dat was het plan. Maar het plan had een grote kwetsbaarheid: als een van de bruggen niet in bezit zou komen – doordat de Duitsers bijvoorbeeld een brug zouden opblazen – zouden ze min of meer gestrand zijn met een massaal leger in de uithoek van Europa.

Om te voorkomen dat de Duitsers de bruggen zouden opblazen, was een van de eerste onderdelen van het plan dat parachutisten de bruggen zouden veroveren via een luchtlandingsaanval. Deze troepen zouden dan de bruggen verdedigen, totdat de grondtroepen via Limburg zouden oprukken.

De brug die het verste weg was, was de brug bij Arnhem. Die kon überhaupt niet via land worden bereikt voordat alle acht andere bruggen veroverd zouden zijn. En daar zei de Engelse commandant de inmiddels beroemde woorden: “I think we might be going a bridge too far”, oftewel “Ik denk dat we een brug te ver gaan”. En dat was precies wat er gebeurde. De aanval mislukte bij de negende brug en de hele Operatie faalde daarmee.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

Als ondernemers is het ons niet vreemd dat we ambitieuze doelen nastreven. Zeker nu we net weer in het nieuwe jaar zitten heb ik een aantal zeer ambitieuze doelen voorbij horen komen. En daar is op zich niets mis mee. Maar wat als het om een onrealistische missie of visie betreft? Nu komt het al dichter bij de beloftes die je aan je klanten maakt – en wat als je deze beloftes niet na kunt komen of mensen je op voorhand al niet serieus nemen?

Maar ook intern worden doelen en budgetten gelijktijdig en in afstemming met elkaar gesteld. Hoeveel geld wordt er weggegooid als er een budget wordt opgesteld dat vorm moet geven aan een doel dat een brug te ver ligt?

Zowel intern als naar je ideale klanten toe is het waarmaken van beloften ongelofelijk belangrijk. Dit kan niet zomaar natte vinger werk zijn. Maar wanneer weet je precies wat je kunt? Hoe weet je bijvoorbeeld dat je in staat bent acht bruggen te veroveren en geen negende? En wat gebeurt er als je te laag inschat – je kunt er acht maar mikt voor drie bijvoorbeeld?

Als dit interne doelen zijn dan gaat het voornamelijk om het inefficiënt/onnodig doen van investeringen. Als het extern is, dus naar je klanten toe, dan wordt het serieuzer. Wanneer je dingen beloofd en ze niet nakomt word je als onbetrouwbaar en zelfs leugenaar gezien. Ik hoef niet te zeggen welke gevolgen dat kan hebben. Maar anderzijds, als je totaal inspiratieloos slechts drie bruggen belooft, dan maak je het voor die potentiële klanten wel verleidelijk om bij je concurrent een kijkje te gaan nemen.

Doelen stellen is dus niet puur een plaatje van cijfers en datums. Om een doel écht krachtig te maken, zit er een belofte aan gekoppeld. Een idealistische belofte waardoor je ideale klanten zich aangetrokken voelen. Een ambitieus plan tegen de randen van het realistische aanzitten. Alleen dan zorg je ervoor dat je onderneming echt kan groeien.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN