Marketing vs. Branding

22 FEBRUARI 2023

Marketing vs. Branding

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

De Ruyter

Het was een koude, donkere nacht in het jaar 1672 toen Michiel de Ruyter, de beroemde Nederlandse admiraal, zich opmaakte voor de grootste uitdaging van zijn leven. De oorlog met Engeland was in volle gang en de vijandelijke schepen waren talrijker en beter uitgerust dan ooit tevoren.

Michiel de Ruyter wist dat hij alles op alles moest zetten om zijn vloot te laten zegevieren en de vijand te verslaan. Het was een kwestie van strategie, van tactiek, en dus eigenlijk van een goed begrip van het verschil tussen marketing en branding.

Marketing of branding?

In de wereld van de marketing en branding draait alles om het vermarkten van een product, dienst of idee. Marketing is gericht op het promoten en verkopen van een product of dienst aan de consument, terwijl branding meer gericht is op het creëren van een unieke identiteit voor het merk en het opbouwen van een emotionele band met de consument.

In feite zijn marketing en branding twee verschillende aspecten van dezelfde activiteit: het promoten van een merk en het verkopen van een product.

In de tijd van Michiel de Ruyter was branding van vitaal belang voor het succes van zijn vloot. Om zijn schepen te laten opvallen in de vijandelijke wateren, moest hij een unieke identiteit creëren voor zijn vloot. Zijn schepen moesten herkenbaar zijn voor zijn bemanning, maar ook voor de vijand.

Het was de branding van zijn schepen die hen onderscheidde van de rest. En het was de branding van diezelfde vloot die de vijand angst inboezemden. Het bepaalde het imago van de vloot in de ogen van de tegenstander.

Marketing daarentegen was van net zo’n cruciaal belang voor het bereiken van de overwinning. Door middel van marketing kon Michiel de Ruyter de informatie en middelen vergaren die hij nodig had om de vijand te verslaan. Hij moest strategieën ontwikkelen, zoals het infiltreren van de vijandelijke linies, om de benodigde informatie te verkrijgen en een tactische voorsprong te behalen. Dit was een kwestie van marketing, van het communiceren van een boodschap en het verkopen van een idee.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

De kracht van allebei

Tegenwoordig is het verschil tussen marketing en branding net zo relevant als in de tijd van Michiel de Ruyter. Het is belangrijk voor bedrijven om te begrijpen dat marketing en branding twee verschillende aspecten van hetzelfde proces zijn. Het opbouwen van een sterk merk is essentieel om een emotionele band met de consument op te bouwen, terwijl marketing zorgt voor de nodige exposure en het verkopen van het product of de dienst aan de consument.

In een wereld waarin consumenten worden overspoeld met informatie, is het belangrijker dan ooit om een sterk merk te hebben en marketing effectief toe te passen. Het is essentieel om te begrijpen dat branding en marketing elkaar aanvullen en dat een combinatie van beide noodzakelijk is voor het succes van een bedrijf.

Of je nu een admiraal bent die op zoek is naar de overwinning op zee of een ondernemer die zijn bedrijf wil laten groeien, het begrijpen van het verschil tussen marketing en branding is de eerste stap naar succes.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN