Waarom Een Expert Zijn Niet Meer Genoeg Is

9 NOVEMBER 2022

Waarom Een Expert Zijn Niet Meer Genoeg Is

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Een menigte mensen verzamelde zich bij de Grote of St. Bavokerk in Haarlem. Het was een lekkere dag die 1e van september 1911. Het zonnetje had weinig concurrentie te verduren. Wat was daar? Daar in de lucht, in de verte.

De omstanders keken nieuwsgierig naar het donkere voertuig dat de kerktoren naderde. Velen van hen hadden al gehoord van de gebroeders Wright in 1903 de eerste vlucht hadden gemaakt. Alhoewel het slechts een klein stukje was, waren zij officieel de eerste vliegeniers.

Maar niemand had ooit een apparaat door de lucht zien vliegen. ‘Hoe was het ook mogelijk, zo’n zware constructie die de zwaartekracht weerstaat…’

Inmiddels was de Spin al een stuk dichterbij gekomen. Het zwarte gevaarte was duidelijk zichtbaar tegen de heldere blauwe lucht. Wat niet iedereen wist was dat deze Spin de derde versie was. De eerdere twee waren beide onherstelbaar beschadigd door Franz von Daum, de zakelijke partner van Anthony Fokker – de ontwerper en bestuurder van het vliegtuig.

Vol ontzag zagen de inwoners van Haarlem hoe de Spin boven de kerktoren van Haarlem vloog. Anthony maakte een aantal rondjes boven de menigte en landde het toestel iets verderop in het Kleverpark.

Men kon zich bijna niet voorstellen dat de technologie zich zo ver had ontwikkeld dat de mens ook de lucht kon ‘bedwingen’. Anthony Fokker zou kort na zijn demonstratie naar Duitsland vertrekken en daar een vliegtuigfabriek openen in de buurt van Berlijn.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog fabriceerde Fokker de gevechtsvliegtuigen voor het Duitse leger. Ontwikkelingen volgden elkaar in die periode razendsnel op. De vorm van het vliegtuig veranderde snel en Fokker was zelfs de uitvinder van een inventief mechanisme waarbij de machinegeweren voor op het vliegtuig door de draaiende propeller schoot, zonder deze te raken.

Na de oorlog kwam Fokker terug naar Nederland en opende hier een fabriek. Fokker wist uit te groeien tot een grote maatschappij die vele duizenden banen bood. Tot ze in 1996 uiteindelijk failliet werden verklaard.

In 2011 werd de Grote of St. Bavokerk in Haarlem weer even het middelpunt van de aandacht. Exact 100 jaar na de legendarische vlucht, keerde de Spin 3 voor een dag terug. Het leven van Anthony Fokker werd gekenmerkt door de luchtvaart. Zijn invloed op het beeld van de hedendaagse luchtvaart is dan ook immens geweest.

Met zijn vlucht om de kerktoren liet Fokker aan de wereld zien wat zijn expertise was. Met één vlucht stal hij de harten van de mensen en met een onvergetelijke ervaring toonde hij dat hij de man was die het onmogelijke deed.

Wie wil dat niet? Bij zijn doelgroep bekend worden om zijn of haar expertise. Een belangrijke stap in het winnen van vertrouwen is het tonen van je expertise. Wanneer je ideale klanten weten dat jij de beste persoon bent voor het oplossen van hun probleem, dan heb je al een streep voor.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

Maar dan ben je er nog niet. We leven in een tijd waarin zo’n beetje iedereen pretendeert een expert te zijn. We hebben meer concurrenten dan ooit, dus de kans dat er een aantal van die concurrenten vrijwel hetzelfde aanbieden als jouw onderneming is groot. Zij zijn dus een expert op hetzelfde gebied als waar jouw expertise ligt.

In het geval van Fokker was het simpeler. Hoeveel mensen ter wereld waren er nu in staat een vliegtuig te bouwen en er zelf ook nog in te vliegen? Wij leven met honderden van zulk soort mensen en ze doen er alles aan om hun doelgroep te laten zien dat zij beter zijn dan jij.

Het winnen van vertrouwen is dus niet ‘even gedaan’ door je ideale klanten ervan te overtuigen dat jij de expert onder de experts bent. Er komt meer bij kijken. Mensen vandaag de dag willen meer dan alleen een product of dienst. Ze zoeken een toegevoegde waarde. Naast expertise zoeken ze diepgang, verbondenheid en herkenning.

Het is niet meer genoeg om een onderneming te zijn. Om alleen een product of dienst te verkopen. Je onderneming moet een merk worden: een sterk merk. Een merk waar iemand onderdeel van kan zijn, waar ze een deel van hun identiteit aan kunnen ontleden. Op deze manier trek je niet alleen meer klanten aan, je houdt ze ook vast.

Deze klanten blijven je trouw, zelfs als de concurrent met een goedkoper aanbod komt. Je concurreert niet meer op prijs. Je merk wordt een onderdeel van hun leven.

Ben je benieuwd hoe sterk jouw merk is? Vraag dan nu de gratis Merkscan aan en ontdek jouw groeipotentieel.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN