Wie Is De Echte Expert Onder De ‘Experts’?

18 JANUARI 2023

Wie Is De Echte Expert Onder De ‘Experts’?

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Een groot gevaar

‘Een aanval op onze moreel kompas.’ Dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik me verdiepte in de software ChatGPT van Open AI. Voor degenen die nog niet weten wat het is: ChatGPT is een AI-bot zoals deze tot op heden nog nooit bestaan heeft. Het is niet alleen in staat om complexe vraagstukken te beantwoorden, het kan je ook van vele nieuwe inzichten voorzien, het kan met je meedenken, je zou er zelfs blogs mee kunnen schrijven, videoscripts mee maken, ga zo maar door.

Maar het grootste gevaar is dat deze AI-bots ondernemers in staat stellen zich voor te doen alsof ze meer expertise hebben dan ze in werkelijkheid hebben. Ze zijn geprogrammeerd om specifieke antwoorden te kunnen geven op vrijwel alle vragen die gesteld worden. Zo kunnen ze geprogrammeerd worden om specifieke antwoorden te geven op vragen die vaak gesteld worden. Dit kan leiden tot een verkeerde indruk van de onderneming, bijvoorbeeld doordat een ondernemer kan doen alsof hij meer gespecialiseerd is in een bepaald vakgebied of dat hij meer ervaring heeft met een bepaalde product of dienst dan in daadwerkelijk zo is.

Er zijn een aantal mogelijke uitkomsten voor de klant als gevolg van deze verkeerde indruk. Dit kan leiden tot ontevredenheid wanneer hun verwachtingen niet worden waargemaakt, of als problemen niet goed worden opgelost. Het kan ook leiden tot verlies van vertrouwen in de onderneming en kan leiden tot verlies van klanten.

Nog meer gevaar

Daarnaast kan het ook gevolgen hebben voor de reputatie van de onderneming, als klanten online hun ontevredenheid delen en andere mensen hierover lezen, dit kan leiden tot een slecht imago voor de onderneming. Het is namelijk vrij gemakkelijk om een stuk content te laten schrijven door, in dit geval, ChatGPT – wie weet wat er in de toekomst nog meer op de markt verschijnt. Deze content kan zo worden opgesteld dat het lijkt alsof je een echte expert bent en het op een manier vertelt die hoog aanzien verschaft bij je doelgroep.

In het slechtste geval verliest de klant niet alleen vertrouwen in de onderneming, ze verliest vertrouwen in de hele markt. Want wie is er nog te vertrouwen? Iedereen doet zich voor als een expert, iedereen is plots ontzettend slim geworden en kan je in detail vertellen hoe je problemen opgelost kunnen worden. Vervolgens besluit je om over te gaan tot koop en valt in werkelijkheid het product erg tegen. Beloftes kunnen niet waargemaakt worden.

Als laatste kan het zorgen voor een grote verarming in expertise. Het lijkt tegenstrijdig, maar wanneer ondernemers niet meer de prikkel krijgen om on top of the market te blijven en zich constant blijven ontwikkelen, zal hun kennis stil blijven staan en dus in de toekomst zelfs achteruitgaan. Ze zijn daardoor nog slechter in staat om hun klanten te helpen, maar het zal lijken alsof ze er alleen maar beter door zijn geworden.

Het mens op mens contact zal in grotere mate terug moeten keren. Dat is namelijk de enige manier van communiceren die je niet kunt faken. Maar dat neemt de wantrouwensdrempel bij veel klanten niet weg, want om eindelijk daadwerkelijk face-to-face te spreken gaat al een heelr proces aan vooraf. Een proces waarin de onderneming zich al veel beter heeft voorgedaan dan ze in werkelijkheid zijn (en hoeveel teleurstellende gesprekken kan een klant handelen voordat hij of zij het vertrouwen verliest in de volgende?

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

ChatGPT

Geloof je me niet? Een groot deel van deze blog is gegenereerd door ChatGPT. Toen ik ontdekte wat er allemaal mogelijk is en welke aanslag dit zal hebben op ons moreel besef, wilde ik er een blog over schrijven. Toen dacht ik ‘waarom laat ik het niet doen?’.

Ik vroeg de AI: Leg uit waarom AI-chatbots ervoor kan zorgen dan ondernemers zich kunnen voordoen alsof ze meer expertise hebben dan ze in werkelijkheid hebben en wat de mogelijke gevolgen zijn voor de klanten.

Vervolgens kreeg ik een behoorlijk goed antwoord, maar ik was nog niet helemaal tevreden, dus ik vroeg: Kun je specifieker ingaan op de argumenten aangaande de perceptie van expertise en hoe klanten mogelijk wantrouwend kunnen worden richting de markt?

Nog steeds was ik niet helemaal tevreden dus vroeg ik: Zou je in 300 woorden een versie kunnen maken die door iedereen te begrijpen is?

Uiteraard wilde ik niet knippen-plakken, dus heb ik de uitkomst nagelopen, uitgediept, wat geherstructureerd en twee gevaren toegevoegd die ik zelf zie, maar niet werden benoemd. Zo zie je wat op dit moment al mogelijk is – en dit zal in de toekomst almaar groter worden. We zullen voor verleidingen komen te staan waar we nu nog niet eens bij stilstaan, maar vergeet dan nooit het welzijn van je ideale klanten altijd op nummer 1 te zetten!

Het lijkt alsof de schaal nu volledig een kant op hangt en wanneer al je concurrenten eraan mee doen, waarom jij dan niet? Maar echte expertise zal het altijd winnen. Het zal met vallen en opstaan gebeuren, maar uiteindelijk overwint de echte expert – daar ben ik van overtuigd. Daarnaast werk je niet voor jezelf, je werkt voor je klanten en de enige manier waarop je hen écht kunt helpen is door jou beste zelf te zijn.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN