Wie Weet Het Beter: Jij Of Je Klanten?

8 FEBRUARI 2023

Wie Weet Het Beter: Jij Of Je Klanten?

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Paardenpoep?

‘Als ik mensen vraag wat ze zouden willen, dan zeggen ze snellere paarden.’

Deze uitspraak deed Henry Ford net nadat hij zij eerste auto had gefabriceerd.

Misschien ken je de uitspraak wel. Het legt een interessant punt bloot, namelijk: wie weet beter wat de consument wil, de consument zelf of het bedrijf?

In de periode net voordat de eerste auto’s van de bond rolden speelde er een groot maatschappelijk probleem. Dit probleem was zo groot, dat men niet goed wist hoe ze ermee om moesten gaan.

Dit probleem is nu minder bekend, maar was toen aan de orde van de dag. Waar heb ik het over? Paardenpoep. In steden als Amsterdam, Gouda en Haarlem was het bijna onmogelijk om normaal over straat te gaan.

Aan het begin van de twintigste eeuw maakte de mens zoveel gebruik van paarden dat het schoonmaken van de straten bijna niet meer bij te houden was. De straten lagen letterlijk vol met deze bruine appels.

En toch waren veel mensen niet klaar voor wat kwam: de automobiel. In het begin waren deze alleen te betalen door de rijken, maar later werden de productiekosten steeds lager, zodat de gewone man er ook een kon aanschaffen.

Wie wil wat?

Er was nooit vraag naar de auto geweest. Net zomin naar de tractor, die een aantal jaar later kwam. Ook de magnetron en de broodsnijmachine zijn uitvindingen die vandaag de dag niet meer weg te denken zijn, maar niet met gejuich werden ontvangen. Zelfs de mobiele telefoon was een ‘lastige luxe’.

Dus kom ik weer terug op mijn vraag: wie weet beter wat de consument wil, de consument zelf of het bedrijf dat iets verkoopt wat het leven van de consument op een manier beter maakt dan waar hij zelf ooit aan zou denken – en dus geen behoefte aan heeft?

Als we de bekende term ‘De klant is koning’ serieus nemen, dan zou je pleiten dat de consument alles beter weet.

Maar stel dat je denkt dat de bedrijven beter weten, in hoeverre mogen zij het de consument zich dan ‘opdringen’? En gebeurt dit niet eigenlijk al dagelijks? Want hoe weet een bedrijf of de consument het product wel echt wil – los van of hij het nodig heeft, want dat zijn twee verschillende dingen.

Bedrijven kunnen in hun drive om omzetcijfers te realiseren soms ook verkeerde belangen vooropstellen. Consumenten voelen dit steeds meer aan. Ze worden allergisch voor de manieren waarop aan het wordt verkocht. Of dit nu een op een met een verkoper in de winkel is of een onlineadvertentie.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

Doe het anders

Succesvolle merken pakken het daarom totaal anders aan. Ze zijn geen bedrijf meer dat aanstuurt op zoveel mogelijk verkopen, nee ze zijn een merk die een verhaal verkoopt waarbij hun aanbod slechts een ‘tool’ is om de held in het verhaal (de klant) te helpen naar de overwinning.

Dit verplicht hun ook om moreel verantwoord te werk te gaan (uitzonderingen daargelaten) en om de nodige diepgang te kunnen bieden die de consument zoekt, maar zelden meer vindt.

Ik weet dat winst belangrijk is, maar de manier waarop je winst maakt is minstens net zo belangrijk. Niet alleen voor je bedrijf, maar ook voor je ideale klanten. Om een echte win-win situatie te creëren is het opzetten van een sterk merk de enige juiste manier.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN