Wordt Dit De Toekomst Van Betalen?

1 FEBRUARI 2023

Wordt Dit De Toekomst Van Betalen?

Geschreven door Stefan Kuijer
Functie Eigenaar Re-publiek

Krijg de klanten waar je recht op hebt

Stop met het maken van deze cruciale fouten (in het bijzonder #1). Je stuurt potentiële klanten regelrecht in de armen van je concurrenten en loopt vele duizenden euro's mis. Download nu de gratis gids en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

Prepaid

De Nokia 3310. Wie kent ‘m niet. Het was de eerste telefoon die ik met het geld van mijn krantenwijk bij elkaar had gespaard. Ik weet het nog goed, ik zat in de tweede klas van de middelbare school en een aantal klasgenoten hadden er inmiddels ook een.

In de pauzes hoorde je die hoge 8-bit pieptoontjes als je gebeld werd of een sms’je kreeg. Meestal kon je uit een korte lijst beltonen kiezen, tot er iemand met iets totaal anders kwam. Een beltoon van een bekend nummer (soms moest je goed luisteren om het nummer daadwerkelijk te herkennen).

Het enige wat je moest doen was de titel van het nummer sms’en naar een bepaalde code en je kreeg ‘m kort erna op je telefoon. Nou als je dat niet deed hoorde je er niet bij en mijn spaargeld ging daar die eerste periode flink aan op. Keer op keer moest ik nieuw beltegoed kopen omdat ik mijn prepaid tegoed had opgemaakt aan beltonen kopen.

Hoe anders is dat vandaag. Het lijkt wel een andere wereld, maar het was ‘slechts’ 20 jaar geleden. In die periode gooiden we elkaar telefoons zelfs zo hard mogelijk op de grond ­– zo hard zelfs dat het frontje en de batterij eruit vlogen –, maar het deerde niets. Je zette het weer in elkaar en voila. Niks aan de hand. Dat hoef ik met mijn iPhone niet meer te doen.

Maar dat is niet het enige wat anders is. Ook de betaalvorm is niet meer hetzelfde. Toen belde ik per minuut (soms per seconde) en betaalde ik vooraf. Zo kocht je prepaid tegoed en kon je via het bellen van een speciaal nummer je telefoon opwaarderen. Alhoewel het nog wel mogelijk is, gebruikt 99% van de mensen hun telefoon in combinatie met een abonnement. En logisch ook.

Abonnementen

Alhoewel de abonnementsvorm bij de telefoon al lange tijd bestaat, zijn ze exclusief daarvoor. Het lidmaatschapsmodel wordt jaar op jaar populairder, bij een variatie aan bedrijven in steeds meer uiteenlopende markten. De groei van deze vorm van betaling wordt zelfs zo populair, dat ik denk dat het niet lang meer duurt eer het de dominante vorm is in de hele maatschappij. Maar waarom is dat zo? En wat zijn de voor- en nadelen? Laten we daarvoor kijken naar een van de eerste bedrijven buiten de telefonie om die overstapte op het lidmaatschapsmodel, namelijk het softwarebedrijf Adobe.

Als je voor 2011 een van de softwarepakketten van Adobe wilde kopen, was dat altijd een aanslag op je portemonnee. Toen ik er in 2004 voor het eerst mee in aanraking kwam (en er al snel verliefd op werd) was het voor mij onbetaalbaar. Adobe is bekend van onder andere Photoshop, Illustrator en InDesign. En voor ieder pakket was je zo’n 7 á 800 euro kwijt. Tel uit je verlies.

Voor iemand van 16 totaal onrealistisch. Gelukkig hadden ze op school wel alle licentiepakketten, maar enthousiast dat ik was wilde ik er thuis ook mee aan de slag. Al gauw kwamen medestudenten met illegale versies en ik voelde me de koning te rijk nu ik overal, wanneer ik maar wilde, de software tot mijn beschikking had.

Het grote aantal illegale downloads was in die periode ongelofelijk groot. Daarnaast bracht Adobe om de zoveel tijd een nieuwe versie uit – vaak lag er tussen die periodes meer dan een jaar. Updates kwamen er nooit. En als laatste was de hoge prijs een probleem voor veel geïnteresseerden. Deze drie drempels zouden ze in 2011 allemaal van zich afgooien.

Adobe stapte toen over van de verkoop van pakketten naar een zogenaamd lidmaatschapsmodel. Het was nu mogelijk om voor een klein bedrag per maand toegang te krijgen voor alle software. Ook was het nu mogelijk om updates door te voeren en het aantal illegale downloads schoot omlaag. Kortom win-win-win.

Adobe is een voorloper als het om SaaS gaat. En alhoewel toentertijd door lang niet iedereen enthousiast werd gereageerd, bleek de aanpak de juiste. Vandaag de dag zijn ze succesvoller dan ooit.

Maak van je onderneming
een opvallend merk

Nu tijdelijk: geen verzendkosten

Gele sterGele sterGele sterGele sterGele ster
BEKIJK HET BOEK

Waar ze mee stopten was het product centraal stellen en hopen dat ze door middel van marketing een zo’n groot mogelijk aantal klanten konden aantrekken. Ze stapten over naar het centraal stellen van de klant in alles en probeerden een zo’n goed mogelijke dienst te leveren zodat ze ook bleven.

De inkomsten kwamen nu voornamelijk van de huidige klanten die maandelijks betaalden, in plaats van eenmalige aankopen en weer op zoek naar nieuwe klanten. Een wereld van verschil! Marketing verdween dus wat meer naar de achtergrond en branding kwam erdoor meer naar de voorgrond.

In de voetsporen van Adobe zijn de afgelopen jaren vele bedrijven gevolgd. Vanuit verschillende markten hebben de eersten de overstap gemaakt naar het aanbod via lidmaatschapsmodel. Zelfs in branches waarvan je het nooit zou verwachten, zoals grond- en waterwerken en het leveren van boodschappen.

De komende jaren

In de toekomst zal deze vorm van ondernemen almaar groter worden, en naar mijn mening de overhand nemen. Dit houdt in dat alle klantervaringen perfect moeten zijn. Dat je een omgeving creëert waarin de klant écht centraal staat. Waarin hij zich thuis voelt en waarin hij je trouw blijft.

Marketing zorgt daar niet voor. Die probeert deze klanten slechts aan te trekken. Nee, branding zorgt daarvoor. Om deze klanten vast te houden en te transformeren naar trouwe fans die je blijven betalen. Om je hele merkervaring ook volledig on-brand te laten zijn voor je klanten.

In de toekomst wordt branding nog veel belangrijker dan het al is. Hierin achterblijven is dus geen optie.

Stefan

Maak van je onderneming een gedenkwaardig merk

PLAN EEN MERKPOTENTIE GESPREK™

VERTROUWD DOOR ENKELE VAN DE MEEST AMBITIEUZE MERKEN

Logo Aarden wit
Logo Beleef Dementie wit
Logo Barend Gerretsen

Re-publiek

Wij helpen ambitieuze starters, zzp’ers en het klein-MKB met het transformeren van hun onderneming naar een gedenkwaardig merk dat klanten aantrekt en opvalt in de markt.

Download de gratis gids

Stop met het maken van deze cruciale fouten en krijg de klanten waar je recht op hebt.

DOWNLOAD

RE-PUBLIEK | Koninginneweg 106, 2982 AP Ridderkerk | KvK 71646469 | stefan@re-publiekbranding.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN